Fredenks Beigbeders (1965), dzimis pārtikušā ģimene, ieguvis labu izglītību, divdesmit piecu gadu vecumā pievēršas rakstniecībai, žurnālistikai, reklāmai. Desmit gadus strādājis par tekstu redaktoru reklāmas aģentūras Young and Rubicarn Francijas filiālē, no kuras viņu padzina – par šī romāna publicēšanu. Jāatzīmē, ka 2000. gadā tā nosaukums bija “99 franki”, taču pēc eiro ieviešanas autors to “konvertēja” uz “14,99€”.
Grāmatā aprakstīta brīnišķā mūsdienu reklāmas pasaule – pasaule, kurā tērē miljardiem eiro, lai cilvēkiem, kuriem nav tam nepieciešamo līdzekļu, radītu vēlmi iegādāties lietas, kas tiem nav vajadzīgas. Tā ir grāmata par mūsu, jūsu, manu sabiedrību, par to sabiedrību, kuras radīšanā arī es esmu pielicis savu roku, desmit gadus darbodamies reklāmas aģentūrās, par sabiedrību, kurai mēs visi spītīgi esam ļāvuši pieņemties spēkā. F.B.
Šai intelektuālajā reklāmas pasauli atmaskojošajā “trillerī” realitāte savijusies ar izdomātiem stāstiem tik ļoti, ka grūti šīs divas pasaules nodalīt. Iespējams, autors to darījis ļoti apzināti, jo reklāma jau arī būtībā ir izdomāti stāsti. Grāmata ironizē par patērētāju sabiedrību, reklāmām un liek arī aizdomāties, cik atkarīgi un negausīgi esam. Uzskatāmi tiek parādīts kādi reklāmu/zīmolu vergi mēs esam.
Jauks ceļvedis reklāmas pasaulē gan tiem, kas kaut ko no mārketinga sajēdz, gan tiem, kuri domā, ka Colgate zobu pastu izvēlējušies tikai pēc savas brīvas gribas apsvērumiem.
Daži labākie citāti/domas (to ir daudz…):
Es tērēju, tātad esmu.
Jūs sasaista ar kredītiem, kas jāatmaksā, ikmēneša maksājumiem, dzīvokļa īri. Jums pa reizei uznāk melnie? Miljoni bezdarbnieku to vien gaida, kad jūs atbrīvosiet vietu.
Līdz pat 70.gadiem Normandijas kamambēram bija desmit dažādas garšas nianses, šodien – ne vairāk par trim (pateicoties termiski apstrādātā piena standartizācijai). – Tas ir traģiski un šāds liktenis attiecināms uz daudziem pārtikas produktiem.
Bezdarbnieki ir nelaimīgi tāpēc, ka viņiem nav darba, bet tie, kas strādā, – tāpēc, ka tiem darbs ir.
Cilvēki padara sev galu, jo pa pastu saņem tikai reklāmas materiālus…
Vienīgi garlaicība ļauj izbaudīt tagadni, taču visi tiecas pēc pretējā – [...] bēg no tās ar televīzijas, kino, interneta, telefona, videospēļu vai gluži vienkārši žurnālu palīdzību. [...] Dienā, kad visi būs samierinājušies ar garlaikošanos uz šīs planētas, cilvēce tiks glābta.
Cilvēki nezina, ko vēlas, tikmēr, kamēr viņiem to nepiedāvā.
Drīz vien valstis tiks aizvietotas ar uzņēmumiem. Mēs vairs nebūsim kādas valsts pilsoņi, bet gan apdzīvosim preču zīmes.
Frederiks Beigbeders, 14.99 €, 2000, pilna elektroniskā versija lasāma un lejupielādējama bez maksas internetā:
http://host-a.net/gramataselektroniski/1499eiras.zip
Diemžēl, piedāvātais links grāmatas lejupielādēšanai nedarbojas. Vai grāmata vēl ir pieejama internetā? Paldies!
AtbildētDzēstLūdzu LINKU kas darbojas!!!!
AtbildētDzēst